- HJEM
-
OM
- OPTAGELSE
- PRISER
- BROCHURE
- ENGAGEREDE FORÆLDRE
- ANSATTE
- BESTYRELSE
- SAMARBEJDSPARTNERE
- FORMEL INFO
- VEDTÆGTER
EVALUERINGSPLAN
VI GIVER IKKE KARAKTER - VI SKABER KARAKTER
Holstebro Friskole er, som alle andre grundskoler i Danmark, forpligtet til at leve op til Folkeskolens formål. I stedet for prøver, anvender vi mange andre evalueringsformer med det formål at sikre, at eleverne er i konstant faglig, social og personlig udvikling.
Engagerede og nærværende voksne
På Holstebro Friskole er det vigtigt, at eleverne oplever engagerede og nærværende voksne, der brænder for deres fag og for at være sammen med eleverne i skolen. Vi skaber rum for, at nysgerrighed, opmærksomhed og eksperimenter har gode kår.
Udtalelse
I stedet for et afgangsbevis, får elever, der dimitterer fra Holstebro Friskole, en udtalelse med sig. I udtalelsen beskrives elevens faglige kunnen, praktisk/musiske kompetencer samt sociale og personlige færdigheder.
Lærings- vs. præstationskultur
Vi mener, det er vigtigt at skabe rammerne for en læringskultur, fremfor en præstationskultur. Derfor arbejder vi på at udvikle elevernes potentialer, fremfor at se på fejl og mangler. Vi stiller tilpas store krav til vores elever. Det kan vi kun gøre, fordi vi kender dem godt, har en meget højere normering af lærer end i folkeskolen, og fordi vi gør meget ud af den løbende evaluering af hver enkelt elevs udvikling.
Adgang til ungdomsuddannelserne
Når man har været elev på Holstebro Friskole, har man adgang til de samme ungdomsuddannelser, som enhver anden elev, der kommer fra en grundskole med afgangsprøve. Allerede i 8. klasse skal elevens parathed til ungdomsuddannelserne vurderes. Der sker i et samarbejde mellem skolen og en kommunalt ansat UU-vejleder. Hvis en elev vurderes uddannelsesparat til fx. STX, kommer eleven til optagelsesprøve, som varer ca. en time. Ved optagelsesprøven har eleven også en samtale med en uddannelsesvejleder fra uddannelsesstedet. Samtalen har til formål at vurdere, om eleven er parat og moden til at passe studiet. Siden ungdomsuddannelserne startede med optagelsesprøver i 2016, er alle vores elever kommet ind på deres ønskede ungdomsuddannelse.
Evalueringsplan for Holstebro Friskole
På Holstebro Friskole, skal vi som på alle andre grundskoler stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen og som minimum have samme slutmål som i folkeskolen.
Klik her for link til fælles mål
Elevevaluering
Evaluering af elever og undervisning på Holstebro Friskole er altid af formativ karakter, da vi er en karakterfri-skole. Det vil sige, at evaluering på vores skole er orienteret ud fra udviklingspotentialer og ikke ud fra en målopnåelse. Vi har altid som mål for vores undervisning og dannelse, at eleverne skal lære så meget som muligt og at lærernes professionelle relation med eleverne skal være med til at danne hele, vidende og livsduelige mennesker ud fra det Grundtvig-Koldske grundsyn. Det vil sige, at når vi evaluerer eleverne, foregår det i et dialogisk rum med fokus på næste skridt fremad. For at fremme og synliggøre vores evalueringskultur på Holstebro Friskole har vi følgende tiltag:
- Møder vedr. elevevaluering. Vi afholder løbende møder om alle eleverne i indskolings-, mellemtrins- og udskolingsteamet-. Hver elev bliver kort taget op på mødet, hvor vi i fællesskab forholder os til: Hvad går godt? og Hvad skal vi være opmærksom på? Efter mødet vil klasselærer og teamlærere kommentere evt. handleplaner for den enkelte elev og for klassen som helhed. Dette skal fremme fælles indsats og forståelse for det hele barn hos alle de voksne, der har med børnene/eleverne at gøre i løbet af et skoleår.
- Skole-hjem-samtaler og elevsamtaler. Skole-hjem-samtaler holdes én gang årligt. Skole-hjem-samtalen er et rum for etablering af samarbejde omkring det enkelte barns trivsel og udvikling. Som forberedelse til samtalerne vil eleven i samarbejde med klasselæreren og evt. andre faglærere forberede præsentationen af elevens arbejde og trivsel på skolen, ligesom det også er eleven selv og siden hen i dialog med forældre og lærere - at opsætte punkter for fremadrettede aktiviteter for bedre trivsel og læring. Det vil være forskelligt fra klassetrin til klassetrin, hvordan denne præsentation vil udforme sig og hvad den vil indeholde. Det kan være alt fra en fysisk eller digital portfolio-mappe med elevens arbejder gennem året, udfyldning af trivselsskemaer, videoer eller lignende, der kan være udgangspunkt i en dialog om, hvordan eleven arbejder, udvikler sig og trives. Udover den fastsatte skole-hjem-samtale er der altid på skolen mulighed for dialog om elevernes trivsel og læring, samt i 0. og 4. klasse hjemmebesøg.
- Screening (ordblindetest) og anden evaluerende og opfølgende arbejde omkring elevers faglige progression. Vi har systematisk screening af alle elever, på alle klassetrin i forhold til læse- og skrivevanskeligheder. Vi screener særskilt i de tilfælde, hvor vi kan se, at der måske kan være tale om ordblindhed. Screeningsresultaterne bruges af den enkelte faglærer til at kunne tilrettelægge undervisningen i forhold til den enkelte elev.
- Elevmapper og dokumentation. Vi samarbejder om det enkelte barns faglige og sociale udvikling, hvor samtaler og handleplaner omkring eleven bliver dokumenteret. Vi overholder regler omkring datasikkerhed og henholder os til at være professionelle i dialogen og evalueringen omkring det enkelte barn.
- Daglig/løbende evaluering. Lærerne evaluerer dagligt eleverne med fokus på det personlige, det sociale og det faglige. Her er dialogen helt central for os. Igennem dialogen afstemmes med eleverne, hvor de er lige nu, samt hvilke opgaver og krav vi stiller til dem. – her er det således den formative evaluering, vi anvender.
- Evaluering af emneuger/dage. Elevernes udbytte af anderledes uger (her under lejrskole, musical uge, foredrag, sangaftner, musikkens uge osv.), evalueres bl.a. i form af elevtilbagemeldinger, lærernes dialog med eleverne samt lærernes observationer. De samlede evalueringer fra klasserne drøftes på lærermøder. Evaluering af lærernes arbejde Evalueringen af lærernes arbejde foretages af skolens ledelse. Evalueringen foretages dels igennem en formel, årlig, MUS-samtale, dels igennem løbende samtaler og sparring på bl.a. teammøder og lærermøder/teammøder.
- Skolens samlede evaluering. Skolens samlede evaluering foretages af skolens ledelse med inddragelse af den tilsynsførende, skolens bestyrelse og de ansatte. Her vurderes om skolen lever op til ”stå mål med-kravet”. Dvs. om skolen kan vurderes til at stå mål med folkeskolens formål, og om skolen lever op til de vejledende læseplaner for fagene.