- HJEM
-
OM
- OPTAGELSE
- PRISER
- BROCHURE
- ENGAGEREDE FORÆLDRE
- ANSATTE
- BESTYRELSE
- SAMARBEJDSPARTNERE
- FORMEL INFO
- VEDTÆGTER
TILSYNSERKLÆRING
Tilsynserklæring for skoleåret 2022/2023 for Holstebro Friskole:
1. Skolens navn og skolekode
Skolekode: 661018
Skolens navn: Holstebro Friskole
1.1 Navn på den eller de tilsynsførende: Anders Langskov
2. Angivelse af datoer for tilsynsbesøg samt i hvilke klasser og fag, tilsynet har overværet undervisningen, på de enkelte datoer. Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Dato, Klasse, Fag, Fagområde, Tilsynsførende:
2. klasse Engelsk Humanistiske fag Anders Langskov 12-09-2022
6. klasse Dansk Humanistiske fag Anders Langskov 12-09-2022
1. klasse Dansk Humanistiske fag Anders Langskov 12-09-2022
4.klasse N/T Naturfag Anders Langskov 12-09-2022
5. klasse Mad og ernæring Praktiske/musiske fag Anders Langskov 12-09-2022
8.-9. klasse Matematik Naturfag Anders Langskov 17-01-2023
6. klasse Engelsk Humanistiske fag Anders Langskov 17-01-2023
6. klasse Fysik/kemi Naturfag Anders Langskov 17-01-2023
7. klasse Tysk Humanistiske fag Anders Langskov 19-01-2023
8. klasse Engelsk Humanistiske fag Anders Langskov 19-01-2023
5. klasse Tysk Humanistiske fag Anders Langskov 19-01-2023
2. klasse Dansk Humanistiske fag Anders Langskov 19-01-2023
6. klasse Matematik Naturfag Anders Langskov 19-01-2023
5. klasse Dansk Humanistiske fag Anders Langskov 20-03-2023
2. klasse Musik Praktiske/musiske fag Anders Langskov 20-03-2023
4. klasse N/T Naturfag Anders Langskov 20-03-2023
2. klasse N/T Naturfag Anders Langskov 20-03-2023
9. klasse Dansk Humanistiske fag Anders Langskov 20-03-2023
2.1 Beskrivelse af tilsynsbesøg Som det fremgår af foranstående har jeg besøgt skolen 4 gange i skoleåret 2022-2023. Jeg har haft lejlighed til at overvære undervisningen inder for de tre fagområder: humanistiske fag, naturfaglige fag og de praktiske/musiske fag. Jeg har haft lejlighed til at tale med elever, lærere og ledelse samt vurderet elevbesvarelser og fremlæggelser m.m. Det har været en stor glæde at varetage opgaven som tilsynsførende her på Holstebro Friskole. Under mine besøg på skolen bliver jeg mødt med megen venlighed og imødekommenhed af både børn og voksne. Hver dag starter med morgensang, eleverne kommer ind og sætter sig stille ned på gulvet for at lytte til den lærer eller de elever, der står for morgensangen. Børnene har både lyst og mod til at stå frem for resten af skolen og fortælle om et emne, som de arbejder med i klasse, eller om noget de har oplevet. Derudover gives der praktiske beskeder. Det er tydeligt at morgensang/fortælling er en væsentlig del af skolens DNA. Efter morgensang er der hver dag 15 minutters læsebånd. Når jeg kommer på skolen, oplever jeg glade og engagerede elever, der hilser, siger godmorgen og er interesseret i hvem jeg skal besøge. De vil gerne vise deres skole frem. En skole de er stolte af. Når jeg møder såvel børn som lærere i eller uden for undervisningslokalet er der en tillidsfuld kontakt parterne imellem. Uanset hvilke klasser og fag jeg har deltaget i, har jeg kun mødt motiverede og velforberedte lærere. Alle har været gode til at påkalde sig elevernes opmærksomhed og styre og styrke deres motivation for undervisningen. Jeg har også oplevet at lærerne er gode til at bruge den nødvendige tid, hvis der er behov for at tale om klassens indbyrdes relationer og sociale liv. På Holstebro Friskole får man et tydeligt indtryk af at være kommet på en skole med en god kultur og åbenhed. Man mærken at et hvert barn er noget særligt og at de hver især rummer evner og muligheder som får plads til at udvikle sig i elevens eget tempo. Skolen er tillige præget af en gensidig varm, positiv og hensynsfuld omgangsform og det er min klare opfattelse, at såvel elever som lærere trives. Undervisningen i samtlige klasser er tydeligt lærerstyret og lærerne er dygtige til at sætte rammerne for undervisningen, så eleverne ved, hvad de skal og hvor de kan arbejde. Det betyder også, at mange elever kan arbejde udenfor klasselokalet med klart definerede opgaver. Der er en god opfølgning fra lærerne. Skolens generelt gode faglige resultater skal også ses i sammenhæng med skolens målsætninger med hensyn til at indgå i et forpligtende fællesskab. At deltage aktivt og velforberedt i undervisningen, og udvikle fagligheden hos alle gennem nysgerrighed og åbenhed over for ny viden og nye metoder, og udvikle et trygt miljø ved at respekterer og udvise omsorg for hinanden. Skolens faglige undervisning balancerer fint med vægtningen af, at eleverne samtidig skal lære at samarbejde, vise hensyn, tage ansvar, lære at vælge og lære at hvert menneske har værdi. Undervisningen er veltilrettelagt og understøtter folkeskolens kompetenceområder og kompetencemål på trinniveau. Lærerne udviser et stort engagement i både elever og deres læring og udvikling, men også i eget fag. Det opleves også, at lærerne generelt er meget dygtige i deres relations arbejde med eleverne. Skolen anvender en bred vifte af undervisningsmaterialer, der vurderes at være opdaterede og relevante. IT indgår i de fleste læringsaktiviteter. Skolen anvender ligeledes en bred vifte af organisationsformer i undervisningen: lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, parvis samarbejde, gruppearbejde og projektorganisering.
3. Foregår undervisningen udelukkende på dansk i alle fag, sprogfag undtaget? Ja Efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2, stk. 3 er undervisningssproget i en fri grundskole dansk, dog er undervisningssproget i de tyske mindretalsskoler tysk. § 6 a Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale, dette gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end dansk.
3.1 Uddybning
4. Står undervisningen inden for det humanistiske fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen? Ja Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
4.1 Uddybning Efter at have deltaget i undervisningen i dansk, engelsk, tysk på forskellige klassetrin er det min klare vurdering at undervisningen fuldt og helt står mål med, hvad der kræves i folkeskolen. Undervisningen var på alle måder veltilrettelagt og velovervejet samt inspirerende og alsidig. Det kan også nævnes at der foregår en løbende evaluering i forhold til undervisningsplanernes delmål i de enkelte fag.
5. Står undervisningen inden for det naturfaglige fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen? Ja Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
5.1 Uddybning Efter at have deltaget i undervisningen i matematik, N/T og fysik/kemi på forskellige klassetrin er det min klare vurdering at undervisningen fuldt og helt står mål med, hvad der kræves i folkeskolen. Undervisningen var på alle måder veltilrettelagt og velovervejet samt inspirerende og alsidig. Der foregår en løbende foregår en løbende evaluering i forhold til undervisningsplanernes delmål i de enkelte fag.
6. Står undervisningen inden for det praktisk-musiske fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen? Ja Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
6.1 Uddybning
7. Står elevernes standpunkt i dansk mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen? Ja
7.1 Uddybning Skolen anvender forskellige evalueringsformer med det formål at sikre, at eleverne er i konstant faglig, social og personlig udvikling. Når eleverne forlader skolen efter 9. klasse får de en udtalelse med sig. Udtalelsen beskriver elevens faglige standpunkt indenfor de tre fagområder: Det humanistiske fagområde, det naturfaglige område, det praktisk-musiske fagområde samt sociale og personlige kvaliteter.
8. Står elevernes standpunkt i matematik mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen? Ja
8.1 Uddybning Skolen anvender forskellige evalueringsformer med det formål at sikre, at eleverne er i konstant faglig, social og personlig udvikling. Når eleverne forlader skolen efter 9. klasse får de en udtalelse med sig. Udtalelsen beskriver elevens faglige standpunkt indenfor de tre fagområder: Det humanistiske fagområde, det naturfaglige område, det praktisk-musiske fagområde samt sociale og personlige kvaliteter.
9. Står elevernes standpunkt i engelsk mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen? Ja
9.1 Uddybning Skolen anvender forskellige evalueringsformer med det formål at sikre, at eleverne er i konstant faglig, social og personlig udvikling. Når eleverne forlader skolen efter 9. klasse får de en udtalelse med sig. Udtalelsen beskriver elevens faglige standpunkt indenfor de tre fagområder: Det humanistiske fagområde, det naturfaglige område, det praktisk-musiske fagområde samt sociale og personlige kvaliteter.
10. Fører skolen til prøve i historie? Nej
10.1 Årsag Prøvefri skole jf. §8a, stk. 6 10.3 Uddybning
11. Står skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen Ja
11.1 Uddybning Det er min klare oplevelse at skolen på bedste måde lever op til sine idealer om at skabe rammerne for en læringskultur, hvor fokus er på, at udvikle elevernes potentialer med passende krav til den enkelte elev. Hvilket gør at skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering på alle måder lever op til, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
12. Forbereder skolen efter sit formål og i hele sit virke eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre? Ja
12.1 Uddybning På baggrund af mine besøg på skolen og samtaler med elever og medarbejdere er det min vurdering, at der er en holdning i dagligdagen som er præget af ønsket om at give børnene en grundlæggende dannelse, som både er konkret viden, og viden om tilværelsen med de aspekter man møder i samspillet med andre og de kulturelle værdier som ligger i samfundet omkring frihed og folkestyre.
13. Udvikler og styrker skolen elevernes demokratiske dannelse? Ja
13.1 Uddybning Der er megen bevidsthed hos lærerne og elever om at tage hensyn og lytte til hinanden.
14. Udvikler og styrker skolen elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende frihedsog menneskerettigheder? Ja
14.1 Uddybning
15. Benytter skolen kønsopdelte aktiviteter i undervisningen? Nej
15.1 Uddybning
16. Arbejder skolen løbende med at sikre kønsligestilling på skolen? Ja
16.1 Uddybning
17 Har skolens elever dannet elevråd eller varetager eleverne på anden demokratisk måde deres fælles interesser vedrørende skolen? Ja
17.1 Uddybning Elevrådet består af elever fra 4. - 9. klasse.
19 Har skolen en praksis, der understøtter, at de ansatte efterlever deres skærpede underretningspligt, fx ved at have beskrevne procedurer? Ja
19.1 Uddybning På klasseteammøder foregår der løbende drøftelser om de enkelte elever og deres trivsel. Derudover har samtlige medarbejdere fået gennemgået "Vejledning om underretningspligten - til ansatte på fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler." Vejledningen er udgivet af undervisningsministeriet.
20 Sikrer skolen, at de ansatte ved, at den skærpede underretningspligt er personlig? Ja
20.1 Uddybning
21. Donationer Har skolen i det foregående regnskabsår modtaget en eller flere donationer som tilsammen overstiger 20.000 kr. eksklusive moms fra samme donator?
21.1 Angiv den samlede størrelse af alle donationer i kr. eksklusive moms. 20.974,00 kr. i 2022.
Tilsynets sammenfatning:
Med udgangspunkt i mine besøg, observationer, samtaler med lærerne, skoleledelsen og elever samt gennemgang af forskellige dokumenter, værdigrundlag og skemaer er det min klare vurdering, at Holstebro Friskole på alle Nej måder står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen og at skolen tillige på alle måder lever op til kravene omkring frihed, folkestyre og ligestilling.