• HJEM
  • OM
    • OPTAGELSE
    • PRISER
    • BROCHURE
    • ENGAGEREDE FORÆLDRE
    • ANSATTE
    • BESTYRELSE
    • FORMEL INFO
    • VEDTÆGTER
  • FRISKOLEN
    • VÆRDIGRUNDLAG
    • EKSAMENSFRI SKOLE
    • LEKTIELÆSNING
    • SÆRLIGT FOR VORES ELEVER
    • JOBS
    • FERIEKALENDER
    • MAJGRUPPE
  • BØRNEHAVEN
    • HVERDAGEN
    • TILMELDING
    • PÆDAGOGIK OG LIVSSYN
    • FORÆLDRESAMARBEJDE
    • FORMEL INFO
    • FERIEKALENDER
  • SFO
  • KONTAKT

PÆDAGOGIK OG LIVSSYN



Gennem autenticitet guider vi børnene frem for at irettesætte dem. Vi ser børnenes unikke personligheder og potentialer. Vi afdækker det enkelte barns ressourcer og guider børnene med afsæt i disse. Vi tror på, at børnene vokser i det, de kan, og i det, der lykkes for dem.

Det er vores mål at styrke børnenes selvværd – det gør vi blandt andet ved, at vi accepterer børnene som de individer, de er.

Vi stræber efter livsduelighed, livslyst og glæde. Vi støtter børnene i at hvile i sig selv. Med pædagogisk afsæt i Grundtvig og Kolds menneske- og læringssyn følger vi tanken om, at alle børn lærer i forskellige tempi, men i samspil med andre.

Vi er en eksperimenterende børnehave, der har fokus på proces frem for produkt. Her leger børnene sig til læring.

Livet handler i høj grad om, hvem du er frem for hvad du kan. Pædagogerne målsætter børnenes læring, men altid med afsæt i ”Hånd, Ånd og Hjerte”.



PÆDAGOGISK MÅLSÆTNING



Vi er stolte over at have en børnehave, der er til for børnene! Det er nemlig vores hovedmål at skabe tryghed og livsglæde for børnene i børnehaven Klods Hans. Vi lægger vægt på at skabe et miljø, der er præget af tryghed, nærvær, omsorg og anerkendelse. Vi lærer børnene at have respekt og ansvar for sig selv og fællesskabet. Vi ønsker at give børnene selvtillid og selvværdsfølelse gennem vores samvær med dem, og de aktiviteter vi laver. Vi planlægger vores pædagogik og struktur, fysiske rammer og aktiviteter efter den aktuelle børnegruppe. Vi taler løbende med forældrene om deres oplevelse af børnehaven og det enkelte barns trivsel. Vi diskuterer, reflekterer og evaluerer i personalet, hvordan vores pædagogiske praksis virker i dagligdagen. Vi giver børnene mulighed for at lege og udvikle venskaber, for herigennem at drage egne erfaringer, eksperimentere, løse opgaver og konflikter. Vi styrker børnenes kreative og musiske evner. Vi støtter dem i deres sproglige, kognitive og motoriske udvikling, via mange forskellige ude- og indeaktiviteter. Gennem vores aktiviteter og samvær med børnene giver vi dem en større forståelse for dem selv og den verden, de lever i. Vi følger børnenes spor, så de pædagogiske aktiviteter giver mening for børnene, og de derigennem får den optimale legende læring. Vi lader børnene prøve, undersøge, opdage og undres!